Fogadjunk!

Megint eltelt egy év. Szilveszter éjszaka megszokásból elmormoltunk néhány fogadalmat, amelyek közül ki tudja, mit sikerül majd betartanunk és mit nem. A szilveszteri fogadalmak sajnos a legtöbb esetben egy idő után szublimálnak az éterben. Olyan is előfordul, hogy egyszerűen elfelejtjük, mit fogadtunk meg, de az általános az, hogy néhány nap, hét, ritkább esetben néhány hónap után feladjuk, majd örömmel nyugtázzuk, hogy a következő szilveszterig békén hagyhatjuk magunkat a fogadalmakkal, jövőre meg majd úgyis sikerülni fog.

fogadalom


NEM A SZILVESZTER VAGY AZ ÚJÉV AZ EGYETLEN NAP, AMIKOR MEGFOGADHATSZ VALAMIT.

Az, hogy éppen az elmúló év utolsó és az induló év első pillanataiban fogadkozunk, csupán egy rituálé. A rituálék nagyon sokat segítenek a ráhangolódásban, segítenek elmélyíteni a gondolatokat, ezért a rituálék fontosak. De vajon megfelelő szituáció-e egy szilveszteri buli, ahol barátokkal körülvéve, a Himnuszt végighallgatva, rózsaszín parókában, a távolban petárdák és tűzijátékok fényét szemlélve csilingelnek össze a pezsgős poharak? Ha előre végiggondoltad a fogadalmad, ha szántál arra pár napot, hogy önvizsgálatot tarts, és a célkitűzésed már stratégiával is társul, akkor igen, hiszen ebben az esetben már tényleg csak egy “ámen” jellegű megerősítésre van szükséged. De ha éppen ebben a pillanatban találod ki, ha csupán pár másodperced van arra, hogy felépíts egy tervet, akkor az bizony nem terv, nem stratégia és nem is fogadalom, csak egy elsuttogott vágy, ami ugyanúgy tovaszáll, mint a de jó lenne nyerni a lottón kívánság szombatonként hatkor.

Január negyedike. Február. Esetleg május tizenkettedike vagy november kilenc? Hidd el, nem számít a dátum. Ha szeretnél valamit elérni, ha szeretnéd, hogy valami megváltozzon az életedben, nem kell szilveszterig várni. Tűzd ki a célt, építsd fel a stratégiád, és hajrá! Azért akarod a változást, hogy jobb legyen az életed, nem? Akkor miért húznád az időt? Mindig mindenki az újévre, az elsejékre, a hétfőkre vár? Ne állj be a sorba, legyél egyedi, mutasd meg, hogy bármikor sikerülhet. Mert bármikor sikerülhet. Nem a dátum a titok nyitja.

A JÓ CÉLKITŰZÉS MÁR FÉL SIKER. 

Ahhoz, hogy a fogadalmad megvalósíthasd, először is azt kell megértened, hogy a téged körülvevő világ csak akkor változik, ha te magad kezdesz változtatni. Nincs olyan, hogy “majd alakul” vagy hogy “előbb-utóbb”. Vagy te alakítod és most, vagy nem történik semmi. Nincsenek körülmények, csak te vagy. Az első lépés tehát az, hogy reakciók helyett akciók szerepeljenek a tervedben. A második lépés pedig annak elfogadása, hogy elsősorban önmagadon kell változtatnod, nem a körülményeken.

 


Kívánság: Egy vágy, amiért nem teszel semmit, várod, hogy teljesüljön, és várakozás közben reagálsz az eseményekre.
Fogadalom: Egy vágy teljesülésének érdekében aktív lépések megtételéről döntesz.
Célkitűzés: Stratégiát alkotsz az aktív lépésekre, megtervezed a megvalósítás folyamatát.

 

MILYEN A JÓ CÉL? HÁT OKOS!

A SMART célok modellje jó összefoglalást ad arról, hogy mire figyelj célkitűzéskor. A jó cél tehát:

  • Egyedi (specific): Rád jellemző, a személyiségedhez passzoló, a te életedbe beilleszthető, a saját utadhoz szükséges. Azaz nem a divatot követed (ha mindenki fogyókúrázik, akkor te is), és nem általánosságokat tűzöl ki célul (idén boldogabb leszel). Ne érdekeljen mások fogadalma, és önmagadat se mérd másokhoz. Magadhoz képest akarj fejlődni, a célod csak a tiéd legyen.
  • Mérhető (measurable): Tudod ellenőrizni, hogy éppen hol tartasz, a kitűzött részcélokból mennyit valósítottál meg, hol van még szükséged plusz energiára, adott időpontban megfelelő szinten tartasz-e. (A többet teszek… kezdetű fogadalom azért nem jó, mert a “többet” nem mérhető. Fogalmazz konkrétan, azaz mondd meg, pontosan mennyit fogsz tenni, vagy minél és mennyivel többet.)
  • Megvalósítható (achievable): Szép elképzelés, hogy márciusban feleségül mész George Clooney-hoz, hidd el, ezt én is szívesen megfogadnám, csak az a baj, hogy nem is vagyok George esete, ráadásul jelenleg nős. Ha megvalósíthatatlan célokat tűzöl ki magad elé, azzal csak a kudarcélmények számát növeled, amitől aztán rosszabbul érzed magad, mintha eleve nem is fogadtál volna meg semmit. De vigyázz! Nem biztos, hogy csak azért, mert szerinted lehetetlen, valóban lehetetlen a célt elérni. Sokszor éppen a saját lustaságunk, a komfortzóna elhagyására való képtelenségünk mondatja velünk azt, hogy amit szeretnénk, lehetetlen. Ne verd át magad, legyél őszinte!
  • Releváns (relevant): Beleillik az életudatba, szükséged van rá, valóban ez a következő lépés. Ha a diplomádhoz már csak egy nyelvvizsga hiányzik, nem érdemes azt kitűznöd célul, hogy idén egy nagy amerikai cég vezérigazgatója leszel, mert sem a végzettséged, sem a nyelvtudásod nincs meg hozzá. Mire van leginkább szükséged ahhoz, hogy életed valamelyik területén a következő szintre léphess? Minek a hiánya okozza a legtöbb gondot neked? Miben kellene fejlődnöd ahhoz, hogy boldogabb lehess? Mi szükséges MOST a sikerhez? A soron következő lépést tűzd ki célul, ne olyasmit, ami pillanatnyilag nem AKTUÁLIS.
  • Időben behatárolt (time bound): A “majd” vagy az “előbb-utóbb” mindig halogatást eredményez, hiszen a prioritásban a “holnap” előrébb kerül. Amit csak “majd” kell megcsinálnod, azt tologatni fogod, és végül “upsz, kicsúsztál az időből”. Adj konkrét határidőt a célodnak, mondd meg pontosan, hogy mikorra kell megvalósítanod.

NE CSAK ÉSSZEL, SZÍVVEL IS!

nemszeretemHiába tűzöl ki okos célokat, hiába tervezed meg hozzá a lépéseket, hiába határozod el magad nagyon, de nagyon, ha a cél megvalósításához az égvilágon semmi motivációd nincs. Ha nem érzel igazi elkötelezettséget, ha a hátad közepére kívánod a dolgot, ha azt mantrázod magadnak, hogy kínszenvedés lesz, akkor szinte biztosan nem fog sikerülni. És hogy mit tegyél ilyenkor? Gondold végig, hogy miért vannak ellenérzéseid, miért is nem érzed magadénak a kitűzött célt. Mi gátol abban, hogy nekiláss. Találd meg a valós okot (az nem elég, hogy nincs kedved hozzá, a lényeg, hogy miért nincs), és először az legyen a célod, hogy megszeresd a tevékenységet. Hogyan lehetne szórakoztatóbb? Általában milyen dolgokat szeretsz? Ezeket hogyan lehetne vegyíteni a céloddal? Nézzünk egy példát. Le kell vizsgáznod angol nyelvből. Nem szereted az angolt. Miért nem szereted? Mert nem érted a nyelvtant. Rendben. Hogyan működik az agyad? Milyen típusú magyarázatokat értesz meg gyorsan? Logikai összefüggéseket szoktál keresni vagy inkább példamondatokat jegyzel meg? Először ezekre a kérdésekre adj választ, utána pedig keress olyan tanfolyamot, ahol a neked megfelelő módszerrel tanítanak. Nincs olyan? Akkor állj össze néhány hozzád hasonlóan működő barátoddal, és fogadjatok együtt egy magántanárt, akit megkértek arra, hogy a ti egyedi módszeretekkel tanítson. Hidd el, semmi sem lehetetlen, meg tudod oldani. Ne akarj magadra sablonokat erőltetni, mert sosem fognak rád passzolni. Találd meg az egyedi, neked való utakat. Igen, ez valóban több munka és hosszabb idő. És akkor mi van? Ha olyan úton haladsz, amit élvezel, hiába tart hosszabb ideig, mégis hatékonyabb, eredményesebb leszel. Minden, amit szeretsz, az szórakozás és élvezet. Amit nem szeretsz, az csak izzadtságszagú munka. Ismered a gamifikáció fogalmát? Játékosítást jelent. Bizony, már a szakértők is rájöttek, hogy a játszva tanulás sokkal eredményesebb, mint a kínlódva vesződés. Játékosítsd az életed, játékosítsd a céljaid felé vezető utat. Hidd el, nem kell beállnod a panaszkodók, a teheralattnőapálma és a vértizzadvaszenvednikell papagájok sorába. Mindig lehet máshogyan. Mindig lehet élvezettel. Mindig lehet mosolyogva. Találd meg a saját módszereidet, és kezdd el élvezni a célok megvalósítását.

Ha pedig az derül ki, hogy a célod nem is a tiéd – mert például csak divatból tűzted ki magad elé, vagy azért, mert a barátod is ezt fogadta meg, esetleg elolvastál valamit a sikeres emberekről, és igyekszel magadra erőltetni az ő szokásaikat, akkor merd feladni ezeket a kényszercélokat, hiszen nem belső motivációval alkottad őket. Nem kell beállnod a sorba, ne menő, hanem boldog és elégedett legyél.

CINCÁLD SZÉT!

A jó cél mindig részcélokból áll, amelyek hosszú távon biztosítják a motivációt. Minden részcélnak rendelkeznie kell a fő cél okos tulajdonságaival. Miért? Mert ha túlságosan távlati a célod, az nem fogja motiválni a mindennapjaidat. Ha januárban tudod, hogy valamit csak decemberre kell megvalósítanod, hajlamos leszel halogatni, hiszen “van még rá idő bőven”. Emellett az is közrejátszik, hogy ugyebár szeretnéd a célhoz vezető utat élvezetessé tenni, amihez elengedhetetlen, hogy legyenek sikerélményeid.

Távlati célok – Középtávú célok – Rövid távú célok
Cél – Alcél – Részcél

Bontsd kisebb részekre a célodat, és amikor egy-egy részcélt elértél, nyugodtan legyél büszke magadra, jutalmazd meg magad, és örülj, hogy mindig újabb és újabb mérföldkőhöz érkezel. Maradjunk a nyelvvizsga példájánál. Decemberben lesz a vizsgád. Tételezzük fel, hogy régebben már tanultál angolul, tehát bizonyos részeket csak fel kell frissítened, míg másokat újként tanulsz. Ha az az egyetlen célod, hogy decemberben nyelvvizsgázz, lehet, hogy csak szeptemberben kapsz a fejedhez, hogy jesszusom, eddig nem csináltam semmit. Ha viszont vannak részcéljaid, ellenőrizhetővé válik a folyamat, és mindig új motivációt kapsz, amikor egy-egy részcél teljesült. Március végére ismételd át a nyelvtant, hetente tanulj meg száz új szót, minden vasárnap írj egy hosszabb fogalmazást az új szavakkal gyakorolva a nyelvtant, ésatöbbi. Ahogy neked jó, ahogy te szereted. De ha teljesült a részcél, jutalmazz, jutalmazz, jutalmazz. És főként legyél büszke magadra. Nincs olyan cél, amit ne lehetne szétcincálni apróbb darabokra, tedd meg ezt magadért és a sikeredért. S ha valamelyik részcélodat nem sikerült megvalósítani, ne keseredj el. Állj neki újra. Mi a legrosszabb, ami történhet? Legfeljebb csúszik egy picit a folyamat. Az azonban nagyon nem mindegy, hogy a lustaság és a motiválatlanság miatt csúszik (ami nem csúszás, hanem halogatás, legyünk őszinték magunkhoz), vagy azért, mert egy-egy alfolyamatot ismételni kellett, de volt elég motiváció az ismétléshez.

NÉHÁNY ÉRDEKES TÉNY A CÉLKITŰZÉSRŐL…

  • A nagyon specifikus, jól körülhatárolt, pontosan meghatározott célokkal rendelkező személyek teljesítménye egyenletesebb, mint az általánosan megfogalmazott, sematikus célokkal bíróké.
  • Az a cél, amelyet nem túl könnyű (de nem is lehetetlen) megvalósítani, azaz munkát, erőfeszítést, komfortzónából való kilépést igényel, magasabb teljesítményhez vezet, mint a csak alacsony vagy semmilyen kihívást nem jelentő cél.
  • A “megteszek minden tőlem telhetőt” típusú célkitűzések kétértelműsége lehetővé teszi az emberek számára, hogy tényleges teljesítményüket a legjobbként értelmezzék. Mennyi telik tőled? Pontosan mi az, amit meg tudsz tenni?
  • A célintenzitást leggyakrabban az elköteleződés szemszögéből tanulmányozzák. Ez arra vonatkozik, hogy az egyén mennyire tartja vonzónak, fontosnak a célt, mennyire kívánja elérni azt, és mennyire képes ragaszkodni hozzá az akadályokkal szemben is. A nagyfokú elkötelezettség valószínűbben vezet a cél eléréséhez, mint az alacsony elkötelezettség.

Nos? Fogadod? Fogadjunk, hogy sikerül!

Ha tetszett, oszd meg!
Loading Facebook Comments ...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.